Laos

19 april 2019 - Thakhek, Laos

Het avontuur in Thailand eindigde en ik had enorm veel zin om naar Laos te gaan. Bij mijn hostel in Thailand had ik een tour geboekt om met de bus de grens over te gaan en vervolgens met de slowboat naar Luang Prabang te gaan. Die volgende ochtend werd ik om 6 uur opgehaald en met een klein busje naar de grens gebracht. Bij de grens ging alles soepel behalve het feit dat mijn dollars (waar je bij grens mee moet betalen) te oud waren en niet geaccepteerd werden. Dat betekende 90 dollars waar ik niet veel meer aan had. Toch was is allang blij dat dit mijn enige 'probleem' was bij de grens. Eenmaal over de grens gingen we de slowboat op en vaarde we op de Mekong voor 6 uur tussen de bergen van Laos. Helaas was er nog steeds erg veel luchtvervuiling en werden de (rijst)velden om ons verbrandt wat zorgde voor zere ogen en veel gehoest. Wel was ik erg blij om weer mooie bergen te zien. Onze slaapplaats/tussenstop was in Pakbeng, een klein en erg toeristisch dorpje in de bergen. Toen we aankwamen in Pakbeng stonden er enorm veel locals die je probeerde te overtuigen om naar hun hostel te gaan, dit gebeurde lichtelijk opdringerig. Op dit punt realiseerde ik mij ook dat ik voor het eerst voor laotiaanse begrippen goed belazerd ben. Ik had vooraf een hostel geboekt omdat de gids beweerde dat alles vol zou zitten, en betaalde maar liefst 15 euro voor een kamer. De andere konden in hetzelfde guesthouse slapen voor 5 euro, mijn goedgelovigheid werd hier dus lekker afgestraft haha. Ondanks dit alles heb ik goed geslapen in het guesthouse. Wel een beetje kort omdat het de avond ervoor erg gezellig was met Julie, Matthijs , Raymond en Luc in het plaatselijke cafetje. Om 9 uur begon de tocht van 7 uur richting Luang Prabang. Deze tocht bestond vooral uit kaarten met gezellige mensen, een soort van slapen en genieten van het uitzicht. Op de slowboat mochten we genieten van een mooie zonsondergang en daarna kwamen we al snel aan in Luang Prabang. Met een tuktuk gingen we met een gezellige groep van 6 mensen richting het downtown backpackers hostel. Hier ben ik in totaal 4 nachten doorgebracht. De dag na aankomst zijn we met dezelfde groep naar de Kuang Si waterval geweest. Het duurde 30 minuten in een tuktuk om er te komen. Vervolgens spendeerde we hier maar liefst 5 uur lang omdat het zo enorm mooi was en de perfecte plek om te zwemmen. Een heerlijke relaxte dag was het. De rest van de dagen in Luang Prabang heb ik eigenlijk niet enorm veel gedaan. Ik heb het stadje verkent en de Franse invloeden bewondert en hier een daar een tempel bezocht. In de avond gingen we vaak wat drinken bij Utopia (een erg gezellige plek waar veel backpackers heen gaan). Na Utopia ging alle mensen door naar het bowlen, dit was voor vele elke avond een standaard procedure. Ik vond het daarentegen een beetje een grimmige plek dus 1 avond was voor mij genoeg. Ik wil nog wel graag even benoemen dat ik gewonnen heb van 7 mensen, die dit ook maar moeilijk konden geloven. Na 4 dagen Luang Prabang vertrokken we met dezelfde groep richting Vang Vieng. Het was een rit in een minibusje van ongeveer 4 uur. Echter was de chauffeur aardig op dreef en deden we er maar iets meer dan 2 uur over. Dit had wel als gevolg dat ik kotsmisselijk was de hele rit en het mooie uitzicht een beetje aan mij voorbij is gegaan. Aangekomen in Vang Vieng keek ik wel meteen mij ogen uit. Bergen zo mooi als daar heb ik ze nog nooit gezien. Het dorpje werd er aan alle kanten mee omringd. Vang Vieng staat echter bekent om het tuben op het water en het vele feesten. Ik was blij dat het dorpje ook meer te bieden had. Samen met de groep gingen we lunchen en verkende we het dorpje. We besloten dat we de Vang Vieng Challange wilden doen. Dit is een trekking van twee dagen in bergen met hicken, ziplinen, ferrata en abseiling. Dit zou een hele uitdaging gaan worden, maar die ging ik graag aan. Eerst stond er nog een dagje met het bekende tuben op de planning wat een aanfluiting was helaas. Het draaide hier vooral om het drinken en niet het tubben zelf, wat niet echt mijn doel was. Toch was het wel een gezellige dag. Gelukkig gingen we die dag erna de challange aan en vertrokken we richting de bergen. Naast onze eigen spullen kregen we een helm en het materiaal voor het ziplinen mee, best zwaar bepakt dus. Het omhoog klimmen was best wel een inspanning en ging gepaard met veel zweet en gepuf. Gelukkig waren er veel pauzes en een goede lunch. Na het klimmen gingen we omhoog klauteren met haken (ferrata). Dit beviel mij goed en voor ik het wist waren we bij onze slaapplek waar we uitzicht hadden over de bergen, prachtig dus!! Na het bewonderen van het uitzicht gingen we abseilen van een waterval, zonder angst ging ik er als eerste vanaf, erg gaaf! We hebben die avond nog lekker lokaal gegeten en veel gekaart met de groep. De volgende ochtend gingen we al vroeg uit de veren om de zonsopkomst te bewonderen. We vertrokken weer naar beneden via 7 ziplines en 8 keer abseilen. Ook dit was zo enorm gaaf om te doen vanwege de hoogte en het prachtige uitzicht. Eenmaal weer terug in het dorpje gingen we naar magic monkey guesthouse die iets meer luxe had dan de standaard hostels, heerlijk om hier dus twee dagen te genieten aan het zwembad op een ligbankje! De laatste dag zijn we nog naar een grot gegaan waar we ongeveer 500 meter in konden lopen en de blue lagoon waar we heerlijk hebben gezwommen. Het was tijd om Vang Vieng weer te verlaten en richting de hoofdstad van Laos te gaan, Vientiane!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Karin:
    19 april 2019
    Zo gaaf allemaal Iris! ECHT een belevenis met alles wat je mee maakt en onderneemt.
  2. Jan Willem:
    21 april 2019
    Hallo Iris

Erg mooi om te lezen en zoveel avontuur ben eerlijk gezegd, gezond jaloers 😀 zoveel geschiedenis daar! Scheelde niet veel en het was in 1893 een Franse kolonie . Heel veel plezier nog daar heel veel liefs ons 😘
  3. Yvonne:
    25 april 2019
    Hoi Iris,

Wat een heerlijke avonturen! Bijzonder dat je de oude dollars niet erg vond maar de te dure hotelkamer wel hahaha ... en jevader heeft je goed leren bowlen dus.💪

Geniet ervan, mast zo te lezen doe je dat volop topper!!

Liefs X