Midden en zuid Laos

3 mei 2019 - Battambang, Cambodja

Rond 9 uur vertrokken we van Vang Vieng naar Vientane, de hoofdstad van Laos. De rit in de minibus ging voorspoedig en 4 uur later stonden Myrese, Michelle en ik voor ons hostel (myboxhostel). Het was een relatief duur hostel maar wel ontzettend schoon en modern. Samen met de andere meiden liepen we naar de waterkant en kwamen we erachter dat Vientiane best een sfeervolle stad is al zeggen veel mensen het tegenovergestelde. Aan de kade gebeurde veel, zo hebben we een stukje meegedaan met een sportles en daarnaast is er een enorme grote markt waar het schuifelen was vanwege de drukte. De drukte in de stad kwam voornamelijk door het Lao New Year dat over enkele dagen zou beginnen. Tijdens het Lao New Year vieren de mensen het nieuwe jaar door elkaar met water te begooien wat staat voor een zegening. Dit doen ze van 14 tot en met 17 april wat dus betekent dat er 4 dagen vollop gefeest wordt. Ik was erg benieuwd naar dit feest. Het was echter nog maar 11 april dus Michelle en ik hadden nog een aantal dingen op de planning staan. De volgende dag gingen we op pad naar het busstation omdat het erg moeilijk was om aan een busticket te komen tijdens Lao New Year. Deze dag was helaas niet goed begonnen aangezien ik die nacht flink ziek was geworden en geen oog dicht had gedaan. De gehele verdere dag was dan ook geen succes. Ik heb plat gelegen in een tuktuk en ben zowat kruipend weer naar het hostel gegaan. Meer zat er voor deze dag niet in maar we hadden in ieder geval het busticket voor de 15e binnen richting Takhek. De volgende dag voelde ik me iets beter en zijn we naar het boeddhapark geweest waar enorm veel boeddha's staan, erg mooi om te zien. We aten in de avond bij een gezellig restaurant en dronken een drankje bij een gezellig cafeetje. We hadden voor de dag erop een tour gepland staan. Namelijk het verven van een sjaal en weven. Weven wordt veel gedaan in Laos vandaar dat ik erg benieuwd was naar hoe het proces in z'n werk gaat. Na het verven van de sjaal wat een uur duurde kregen we een rondleiding bij de vrouwen die aan het weven waren. We kwamen er al snel achter dat het erg veel tijd en kunde vraagt om te weven. We mochten uiteindelijk ook ons eigen stukje gaan weven en slaagde erin om tegen 4 uur een lapje stof van 1 meter bij 40 centimeter te weven. Ik kreeg ineens erg veel respect voor alle vrouwen die dit dag in dag uit moeten doen want ik had de blaren om mn handen staan.

De dag erop was het de 14e, Lao New Year was begonnen! We waren met een groep van 8 en bewapend met een waterpistool gingen we de straat op. We werden al snel bekogeld met water wat bij een temperatuur van 40 graden gelukkig helemaal niet erg is. Dit is ook waar de gehele verder dag uit bestond. We besloten de 15e door te reizen naar Takhek aangezien we ook graag nog wat tijd in het zuiden wilden voor we Laos uit moesten. In Thakhek had ik 1 doel namelijk de takhek loop doen met een scooter/motor. Dit is een 4 daagse tour van 450 km door de bergen waarbij je langs watervallen, authentieke dorpjes en grotten komt. Ik had nog nooit eerder op een scooter gezeten dus ik vond het rete spannend om dit dan ook meteen voor het eerst in de bergen van Laos te doen. Samen met 4 andere Nederlanders ging ik de loop afleggen. Mijn eerste minuten op de scooter waren dood eng en bij het proef rondje wist ik al bijna te slippen omdat ik zo snugger was de rem en het gas tegelijkertijd te gebruiken... Toch had ik mijn moed bij elkaar gesprokkeld en begonnen we de vier daagse tour.  De eerste dag reden we door de prachtige bergen heen met als eindbestemming, Thalang waar we verbleven in Sabaidee Guesthouse. Het landschap begon al te veranderen naar watervlaktes met dode bomen erin. Deze volgende dag reden we eerst richting een grot en vervolgens richting Ban Nahin-Nai. Het scooterrijden verliep nog steeds goed, al leek het soms meer op een motor aangezien de 80/100 km per uur gehaald kom worden. We zaten in een mooie hostel waar we twee nachten bleven. 1 dag bestond namelijk uit een bezoek aan de Konglor grot. Dit is een enorm grootte grot van 7 km diep waar je met een bootje doorheen kan varen. Het was zeker de mooiste grot die ik ook gezien heb. Bij deze grot hebben we nog een klein dorpje bezocht en heerlijk gezwommen. We gingen voor de zonsondergang richting het hostel om daar vervolgens heerlijk te eten. De laatste dag was niet erg spectaculair. Het begon in de bergen maar ging al snel over op een snelweg met veel andere grote voertuigen. Onderveer 30 km voor de eindbestemming begaf de achterrem van de scooter van Matthijs het waardoor we een paar uurtjes later aankwamen in Thakhek. Het scooterrijden was heel eng maar ook het mooiste wat ik tot nu toen in Laos heb gedaan.
Eenmaal terug in Thakhek nam ik samen met Michelle de slaapbus om 2 uur 's nachts richting Pakse. We lagen achterin de bus en dat was ons geluk aangezien we met zn drieën op een plek lagen waar normaal 5 mensen naast elkaar liggen. Na een aantal uur slapen kwamen we om half 7 's ochtends aan in Pakse. De dag bestond vooral uit de stad verkennen en een paar uurtjes bijslapen. De dag erop maakte we een tour richting het Bataven plateau waar we drie watervallen bezochten en een koffie en thee plantage. Ik heb uiteraard de koffie geprobeerd van de Arabica boon en moet zeggen dat ze misschien zelfs Italië verslaan in de smaak. Pakse had verder niet heel veel meer te bieden dus de volgende bestemming stond al weer op de planning, Don Det, ookwel de vierduizend eilanden. Ze noemen het de vierduizend eilanden vanwege de vele kleine eilandjes die ontstaan tijdens het droge seizoen. Samen met een groep mensen verbleef ik op Don Det. Een klein eiland van ongeveer 4 km lang en 2 km breed. We verbleven in een prachtig guesthouse genaamd, Mr tho guesthouse. Hier was airconditioning aanwezig wat wel echt een must is in de warme temperaturen hier. Don Det was populair onder de backpackers en het eiland ernaast, Don Kong, werd meer bezocht door ouderen en stelletjes omdat het iets meer luxe heeft. Echter konden we per fiets makkelijk naar Don Kong fietsen om gebruik te maken van de zwembaden, heerlijk. De eerste dag op Don Det bestond uit het fietsen naar Don Kong om hier een waterval te bekijken en heerlijk te zwemmen bij het 'strandje'. De volgende dag werd ingevuld door de standaard tour die gedaan werd door bijna alle backpackers: kajakken naar een ander eiland, dolfijnen spotten, kajakken naar de grootste waterval van Azië en nog een kajakken. Samen met Matthijs stapte ik de kajak in wat de beste keuze van de dag was aangezien hij net iets meer kracht in zijn armen had dan miji, wat ervoor zorgde dat we toch nog een beetje vooruit gingen in de kajak 😂
De Khone Phapheng waterval was erg indrukwekkend om te zien. Het is niet zozeer de hoogste waterval van Azië maar het watervolume en de kracht waarmee het naar beneden valt is enorm. Tussen het kajakken door werden we per boot vervoerd waar ook meteen onze lunch gemaakt werd. Tijdens het eten van lunch konden we de Irrawaddydolfijn spotten waar er helaas nog maar drie van over waren. Het kleine aantal komt door de mensen die dammen bouwen waardoor de waterstand in de rivier op vele plekken is veranderd. Ondanks het kleine aantal lieten de dolfijnen zichzelf even zien! De dag eindigde weer in de kajak met een zonsondergang.

We hadden nog 1 volle dag voor we grens over zouden gaan naar Cambodja en gebruikte deze vooral om te chillen en gebruik te maken van het mooie zwembad en goede eten op Don Kong.
De tijd vliegt want ik vertrok alweer naar het derde land van mijn reis.x

'Je kunt alleen tijd verspillen,
Als je vergeet er van te genieten'

..en genieten is wat ik doe!

1. Yvonne:
    4 mei 2019
    Wat een ontzettend gave avonturen weer. En er is een motorrijder geboren denk ik!🤣

Carpe diem!
  2. Lisa:
    5 mei 2019
    Wat mooi geschreven 😘😘😘wat een avontuur , geniet!!!